مرکز مشاوره ایران تحصیل

مرکز مشاوره ایران تحصیل

ایران تحصیل برترین مرکز مشاوره تحصیلی کشور در زمینه ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور - انتخاب رشته کنکور - برنامه ریزی کنکور - ثبت نام مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و شاهد
مرکز مشاوره ایران تحصیل

مرکز مشاوره ایران تحصیل

ایران تحصیل برترین مرکز مشاوره تحصیلی کشور در زمینه ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور - انتخاب رشته کنکور - برنامه ریزی کنکور - ثبت نام مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و شاهد

شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری

شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری، موضوعی قابل توجه برای دانشجویانی است که نتوانستند معدل لازم در مقطع کارشناسی را از دانشگاه دولتی اخذ کنند. این مبحث به قدری برای افراد مهم است که برای ورود به ارشد و همچنین شرکت در آزمون دکتری، احتیاج به ترمیم معدل دارند. دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه سراسری، آزاد و پیام نور شرایطی را برای دانشجویان فقط یک بار در سال در نظر می‌گیرند تا دانشجو با گذراندن دوباره درس، بتواند به ترمیم نمره و معدل خود بپردازد. در این مقاله قصد داریم در مورد شرایط ترمیم معدل دوره کارشناسی در دانشگاه دولتی و  مدارک لازم برای ثبت درخواست در سامانه  دانشگاه، مطابق با قانون سال 1402 صحبت کنیم.

ترمیم معدل کارشناسی چیست؟

اگر دانشجوی دانشگاه سراسری هستید که نتوانستید واحدهای درسی خود را در مدت زمان مشخص سپری کنید و یا در برخی از دروس نمره قابل قبولی نگرفته‌اید، نگران نباشید، دانشگاه‌های دولتی نیز همانند همه دانشگاه های دیگر مثل آزاد و پیام نور فرصت یکبار جبران را برای دانشجویان در نظر گرفته است که به آن ترمیم معدل کارشناسی گفته می‌شود. در واقع ترمیم معدل بحثی بسیار داغ برای دانشجویان مقطع کارشناسی است. زیرا این طرح برای آن دسته از دانشجویانی به اجرا درآمده که در گذراندن واحدهای درسی خود به هر دلیلی دچار مشکل شده‌اند. بنابراین دانشگاه سراسری شرایطی را برای این دسته افراد فراهم کرده است تا بتوانند با استفاده از شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری از طرق دیگری واحدهای درسی خود را بگذرانند.

شرایط ترمیم معدل کارشناسی دولتی 

ممکن است شرایط ترمیم معدل کارشناسی در هر دانشگاه با توجه به سیستم آموزشی که دارد، متفاوت باشد. بنابراین برای آشنایی بهتر داوطلبانی که می‌خواهند شانس خود را برای درست کردن نمرات پایین جبران کنند، موارد مهمی از ترمیم معدل دانشگاه سراسری را خواهیم آورد. در بسیاری از دانشگاه‌‌ها، شرایط ترمیم معدل عموما به صورت زیر است:

حداقل معدل مورد نیاز: دانشگاه‌‌ها معمولا حداقل معدل مورد نیاز برای ترمیم معدل را تعیین می‌‌کنند. این معدل ممکن است بر اساس سیستم نمره‌دهی دانشگاه (مثلا از 20 یا 4) و یا بر اساس درصد معدل باشد. برای ترمیم معدل، شما باید معدل خود را به حداقل مورد نیاز برسانید.

تعداد واحدهای قابل ترمیم: دانشگاه‌‌ها ممکن است محدودیتی در تعداد واحدهایی که می‌‌توانید ترمیم کنید، اعمال کنند. به عنوان مثال، ممکن است شما بخواهید 12 واحد از دروس مهم را با نمراتی بهتر پاس کنید.

نوع دروس قابل ترمیم: برخی دانشگاه‌‌ها ممکن است محدودیتی در نوع دروسی که می‌‌توانید ترمیم کنید، اعمال کنند. به عنوان مثال، ممکن است که شما بخواهید حداقل 50٪ از واحدهای قابل ترمیم را دروس تخصصی یا پایه رشته خود بگذرانید.

زمان محدود: معمولا دانشگاه‌‌ها یک زمان محدود برای ترمیم معدل تعیین می‌کنند تا دانشجویان در آن بازه زمانی اقدامات لازم را انجام دهند. شما باید در این زمان محدود، شرایط ترمیم را برآورده کنید.

پرداخت هزینه ترمیم معدل: آخرین شرط ترمبم معدل در مقطع کارشناسی، پرداخت هزینه‌ای است که در سایت به منظور امتحان مجدد دانشجویان برای درست کردن معدل خود گذاشته شده است.

نحوه استفاده از ترمیم معدل کارشناسی سراسری چگونه است؟

همانطور که گفته شد دانشجویانی که قصد دارند از ترمیم معدل به نحو احسن برای ورود به مقطع ارشد، استفاده نمایند، تنها یک مرتبه می‌توانند از این فرصت طلایی به نحو احسن استفاده کنند. در بخش قبلی به طور مفصل شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری را برایتان شرح دادیم. اکنون قرار است نحوه انجام ترمیم معدل کارشناسی دولتی را توضیح دهیم.

دانشجویان کارشناسی در هر ترم مجاز به انتخاب تنها 6 واحد هستند، به این معنا که دانشجو علاوه بر گرفتن واحدهای انتخابی در آن ترم، با مشورت مدیر گروه خود می‌تواند ۳ تا ۶ واحد اضافه‌تر برای ترمیم نمره بگیرد. همچنین در طرح ترمیم معدل اگر دانشجو توانست نمرات بالاتری نسبت به نمره قبلی خود بگیرد، نمره جدید جایگزین نمره قبلی خواهد شد، اما اگر نتوانست نمره بالاتری بگیرد، همان نمرات قبلی برای او ثبت می شود..

منبع: شرایط ترمیم معدل کارشناسی سراسری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.